Skip to main content
Blog

Wat maakt een goede match tussen de tandarts en de patiënt?

By 8 november 2022november 10th, 2022No Comments

We kennen allemaal dat moment dat we naar de tandarts of mondhygiënist moeten. Of dit nu om een halfjaarlijkse controle gaat of dat we een gaatje moeten vullen. De spanning stijgt je naar het hoofd op het moment dat je de praktijk binnenloopt. Daar zit je dan in de wachtkamer. Ineens wordt je naam genoemd en ben jij aan de beurt. Je haalt diep adem, je raapt al je moed bij elkaar en loopt gedwee met de assistente mee naar de behandelkamer. Daar zit hij dan. De tandarts. Met een vriendelijke lach wordt je ontvangen en hij weet precies wat te zeggen op dat moment om je gerust te stellen. Zo! Je voelt je ineens minder gespannen. Wat gek! In dit artikel gaan we er verder op in.

Een tandartsbehandeling wordt door veel patiënten gezien als een ´eng´ moment. Veel mensen, dus niet alleen kinderen, kijken er tegenop. Een bezoek aan de tandarts wordt geassocieerd met angst, pijn, geen gevoel van controle, knarsende geluiden op je tanden en ga zo maar door. Kortom, het verre van prettig! Voor tandartsen is het daarom echt zoeken op welke manier ze met een patiënt een goede relatie kunnen opbouwen en ze zo gerust kunnen stellen, zodat de patiënt zich op zijn of haar gemak voelt.

Tegenwoordig houden ze in de tandartspraktijk veel meer rekening met mensen, waaronder kinderen, die een grote angst hebben voor de tandarts. Zo wordt er veel begrip getoond door zowel de tandarts als de assistent. Tijdens de behandeling worden de handelingen zoveel mogelijk omschreven, zodat de patiënt weet waar hij of zij aan toe is. Het is natuurlijk logisch dat hiermee de angst niet volledig weggenomen wordt, maar de ervaring kan wel veranderen door het vertrouwen dat je een patiënt kan geven.

Een gezond gebit: heiligt het doel echt de middelen?

Ons antwoord hierop is: nee! Natuurlijk is een gezond gebit en je mondgezondheid erg belangrijk. En je tandarts ga je gewoon moeten blijven bezoeken. Maar dat hoeft niet gepaard gaan met zoveel angsten, dat het je dagelijkse functioneren blokkeert. De angst voor een tandarts of mondhygiënist wordt erg onderschat, waardoor mensen weinig tot niets hierover vertellen om zo maar de tandartsbezoek snel te laten verlopen. Zodat ze er maar gewoon van af zijn. Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Het is juist belangrijk dat je tandarts op de hoogte is van je angst. Gelukkig bieden tegenwoordig veel tandartsen de ruimte door het gesprek aan te gaan. Want hij kan ervoor zorgen dat hij zijn gedrag aanpast, zodat jij je op je gemak blijft voelen en een behandeling bijvoorbeeld dusdanig uitvoert dat het fijn voor je blijft. Je tandarts zal, indien gewenst, zowel verbaal als non verbaal met je communiceren. Op deze manier kun je je instellen op wat er nog komen gaat. Dat klinkt in ieder geval wel prettiger!

Verbaal én non verbaal communiceren

Het is verstandig om bij een tandartspraktijk je verhaal te doen en duidelijk te maken wat je wensen en verwachtingen zijn. Het voeren van dergelijke gesprekken kan je wat meer het gevoel van controle teruggeven en zo elke tandartsbezoek aangenamer te maken. Een tandarts zal je angst en gevoel van onbegrip vast en zeker herkennen én begrijpen. Zodat wanneer je eenmaal weer in die stoel ligt, dat het daadwerkelijk allemaal goed zal komen. En dat de tandarts met wie je deze keer te maken hebt, jou een beetje zal betuttelen tijdens de behandeling. Aan de andere kant kun jij proberen om ook ter plekke je pijngrens aan te geven. Een tandarts voelt namelijk niet wat jij voelt. Daar wanneer hij denkt dat hij een minimale aanraking heeft gemaakt, kan voor jou als helse pijn aanvoelen. Tandartsen geven vaak ook aan dat je je hand mag opsteken wanneer het pijn doet en dan zullen ze stoppen. Maak gebruik van dit gebaar en geef zo je grens aan.

Ik wil een andere tandarts. Mag dat?

Hoewel de meeste tandartsen alles op alles zetten om het tandartsbezoek zo aangenaam mogelijk te maken, kan het alsnog voorkomen dat er geen match is. Dit komt in iedere tandartsenpraktijk wel eens voor en moet ook helemaal geen probleem zijn. Het is heel belangrijk dat er altijd ruimte blijft voor een gesprek om te kijken naar eventuele oplossingen. Wilt de communicatie alsnog niet lukken, dan heb je altijd het recht om voor een andere tandartspraktijk te kiezen.

Heb je nog andere vragen?

Heb je nog andere vragen waar je mee zit? Wij hebben de meest gestelde vragen voor je op een rijtje gezet. Mocht je vraag hier niet tussen zitten of heb je eerder iets op te merken, dan kun je ons telefonisch bereiken. Klik hier om onze openingstijden in te zien.

Close Menu